نشست هم اندیشی بانوان وکیل

در هم اندیشی بانوان عضو کانون وکلا بررسی شد

از لزوم حضور فعالانه تا رفع مشکلات معیشتی بانوان وکیل

نشست هم انديشي پيرامون مشكلات و موانع صنفي بانوان وكيل با حضور اعضای کمیسیون بانوان کانون وكلاي دادگستري استان قزوین برگزار شد.

در این نشست که به همت  كميسيون بانوان، خانم ها فريبا رضايي ،ماندانا اسلامي، مهناز شيرازي، تانيا محمدي و الهام اسدي بر گزارشد، فریبا رضایی درباره علت برگزاري اين نشست و لزوم طرح و بررسي دغدغه هاي بانوان وكيل گفت: در اين دوره، كميسيون بانوان با دو رويكرد فعاليت در حوزه امور صنفي بانوان وكيل و امور بانوان در عرصه هاي اجتماعي فعاليت هاي خود را آغاز کرده است. از طرفی، در راستاي رسيدگي به مشكلات صنفي بانوان بر آن شديم تا با دعوت از همكاران وكيل و كاراموز  ابتدا مشكلات همكاران بانو را شناسايي کرده و سپس باهم انديشي راهكاري براي مشكلات شان بیابیم.

مسئول كميسيون بانوان کانون وکلای استان افزود: یكي از شاخصه هاي توسعه و رشد در جوامع، حضور فعال بانوان در عرصه هاي اجتماعي است و تجربه نيز ثابت كرده كه هر جا بانوان حضور فعال داشته اند بسيار اثر گذار و توانمند عمل كرده اند .

معاون دادستان كانون اضافه کرد: بانوان وكيل كه قشر فرهيخته جامعه هستند، به لحاظ موقعيت شغلي مسئوليت سنگين تري در جهت پرداختن به دعدغه هاي اجتماعي دارند.

این عضو كميسيون بانوان خطرات پیش روی استقلال نهاد وکالت را مورد اشاره قرار داد و گفت: اين روزها استقلال نهاد وكالت با تهدیدهای جدی روبرو است. از این رو باید تلاش کنیم كه با حضور پررنگ و فعال در جامعه بتوانيم با اقدامات خود نسبت به شناساندن جايگاه رفيع وكالت اقدام کنیم و ذهنيت مخدوش شده عامه مردم نسبت به حرفه وكالت را در جامعه تغيير دهيم.

دیگر سخنران این نشست، مهرنوش كياني فرد، وكيل پايه يك دادگستري با تشکر از كميسيون بانوان برای تشكيل اين نشست و لزوم استمرار آن؛ حفظ امنيت وكلا را يكي از امور ضروري دانست و از كانون وكلاء خواست تا تدابيري در راستاي افزايش امنيت جاني و روحي وكلا بیندیشد.

عضو كميسيون كارآموزي كانون وكلا، مشكلات معيشتي و اقتصادي وكيل بانوان را كه اين روزها بسياري از وكلا با آن مواجه هستند، از ديگر دعدغه هاي وكلاي بانو دانست و اظهارکرد: ما وكلاي بانو بايد تلاش كنيم تا نگاه جامعه را به بانوان وكيل مبني بر عدم توانايي كافي در امور وكالتي تغيير دهيم.

دادستان سابق كانون وكلا از بانوان وكيل خواست تا با حضور فعال در كانون نسبت به طرح و حل مشكلات صنفي اهتمام ورزند.

سوري كبيري وكيل دادگستري داشتن پوشش مناسب و رعايت شئونات وكالت را براي بانوان وكيل حائز اهميت دانست و در خصوص مشكل معيشت وكلاي بانو بيان كرد: اشراف به موضوعات حقوقي و كيفري و فعاليت به صورت تخصصي يكي از راهكارهاي موثر جهت بهبود وضعيت معيشتي وكلا است .با وجود آنکه، يك سوم جمعيت وكلاي كانون را بانوان وكيل تشكيل مي‌‎دهند؛ اما متاسفانه حضور آنها در انتخابات هيات مديره كانون بسيار كمرنگ و ضعيف است.

دكتر انسيه مطيعي، وكيل پايه يك دادگستري نیز حل مشكلات معيشت بانوان را حائز اهميت دانست و بيان كرد: ارتباط كانون وكلا با مراكز دولتي و غير دولتي و معرفي وكلاي متخصص به اين مراكز مي‌تواند در رفع معضل معيشت بانوان وكيل اثر گذار باشد. كانون مي‌تواند با مديريت عالي و معرفي وكلاي داوطلب به مراجع مذكور، گامي بلند در جهت حل مساله اشتغال بانوان بردارد.

الهام اسدي، نیزعضو كميسيون بانوان حفظ شئونات وكالت در دادرسي و احترام متقابل بين طرفين دعوا و وكلاي طرفين را بسيار مهم دانست و تاکید کرد که «رعايت احلاق حرفه اي وكالت در محاكم از ضروريات شغل وكالت است.»

لادن عباسي، عضو كميسيون داوري كانون وكلاي دادگستري معطلي وكلاي بانو در مراجعه به برخي محاكم كه باعث اتلاف وقت ميگردد را مورد اشاره قرار داده که به گفته ی او این اتفاق يكي از معضلات بانوان وكيل است.  مسئول اسبق كميسيون بانوان همچنين بر رعايت اخلاق حرفه اي و پوشش مناسب تاكيد کرد.

زهرا صالحي وكيل دادگستري فرهنگ سازي توانمند بودن بانوان وكيل را مطرح و بر ضرورت فرهنگ سازي  جهت تغيير ذهنيت جامعه نسبت به بانوان وكيل تاكيد کرد.

 

این وكيل پايه يك دادگستري نحوه ارتباط وكيل با موكل و محاكم را مهم برشمرد و گفت: پوشش مناسب با حرفه وكالت را از ضرورياتي دانست كه بانوان وكيل ميبايستي به آن پايبند باشند.

همچنین راضيه تقي پور، عضو كميسيون روابط عمومي كانون وکلا اظهار کرد: ما وكلاي بانو تكليف داريم براي ارتقاء جايگاه و شان كانون تلاش كنيم و حضور پررنگتري در امور داشته باشيم. حتي بانوان وكيل مي توانند با تاسيس مجمع بانوان وكيل اقدامات موثري در حوزه وكالت به انجام رسانند.

 

مريم شفيعي عضو شوراي برنامه ريزي كانون وكلاي دادگستري نیز بيان کرد: پايين بودن آمار شكايت از بانوان وكيل در دادسراي كانون حكايت از مسئوليت پذير بودن و حساس بودن بانوان وكيل در پيگيري پرونده هاي شان دارد. او همچنین توجه به معيشت وكلاي بانو و ارائه راهكار براي خروج از وضعيت فعلي را ضروري دانست.

 

ماندانا اسلامي، عضو كميسيون بانوان كانون وكلاي قزوين نیز با ابراز خرسندي از برگزاری این نشست، گفت: طي پايشي كه دبير كميسيون، خانم تانيا محمدي در خصوص آمار وکلای بانو از لحاظ تاهل و تجرد و رده سني و …  انجام داده، خوشبختانه كانون وكلاي قزوين ظرفیت بسيار خوبي از لحاظ كمي و كيفي برای حضور بانوان وكيل دارد که این حضور می تواند منجر به ارتقا جايگاه كانون شود.

دكتر نازنين عطاري، عضو اداره معاضدت كانون وكلاي قزوين بالابودن ماليات  و عدم تناسب آن با درآمد بانوان وكيل را از عوامل تشديد كننده مشكلات معيشتي بانوان وكيل دانست و از لزوم ايجاد تعامل با اداره دارايي برای حل اين معضل سخن گفت.

شادي احمدي، وكيل پايه يك دادگستري و دادیار دادسرای انتظامی کانون نیز در پایان نشست، رعايت اخلاق حرفه اي را از ضروريات شغل وكالت برشمرد و بر آموزش به عنوان يكي از اقدامات ضروري در کانون وکلا تاکید کرد.

 

همچنين در اين نشست بانوان وكيل  سلطانخواه آقايي محمد بيگي و ساير وكلا و كارآموزان، نقطه نظرات خود در خصوص مسائلي چون تعرفه وكالت، ايجاد روحيه نشاط در بانوان وكيل، برنامه هاي آموزشي، مشكلات  دوران كارآموزي و لزوم آموزش فن دفاع را به تفصيل بيان کردند.

در پايان، فاطمه گلنار، رئيس شعبه دوم دادگاه انتظامي كانون وكلاي قزوين ضمن جمع بندي موضوعات مطرح شده در نشست، اعضا را به همدلي اتحاد و انسجام دعوت کرد و رعايت احلاق حرفه اي را براي بانوان وكيل ضروري دانست. عضو اسبق هيات مديره كانون وكلاي قزوين بالا بودن رتبه علمي پذيرفته شدگان آزمون وكالت  را نشان دهنده توانمندي بالاي بانوان دانست و از بانوان وكيل خواست با تلاش بيشتر زمينه رشد و بالندگي خود را در حرفه وكالت فراهم کنند.

 


Gallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slide