نگاه مردم باید به وکلا تغییر کند 

نگاه مردم باید به وکلا تغییر کند

نشست هم‌اندیشی فرهنگی و رسانه‌ای به فرارسیدن هفته وکیل‌مدافع و به مناسبت هفتاد و یکمین سالگرد استقلال کانون وکلای دادگستری با حضور محمد نسخه چی رئیس و سید محسن خطیبی عضو هیئت‌مدیره کانون وکلای دادگستری قزوین، با جمعی از فعالان فرهنگی – رسانه‌ای قزوین در سالن جلسات کانون وکلا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون وکلای دادگستری استان قزوین، وکیل محمد نسخه چی رئیس کانون وکلا در این نشست گفت: ۷۱ سال از استقلال کانون وکلا می‌گذرد و این استقلال لازمه دادرسی عادلانه و منصفانه است و باعث می‌شود تا وکیل‌مدافع بدون لکنت و در معرض خطر قرارگرفتن دفاع کرده و قاضی بدون نفوذ رأی صادر کند. استقلال کانون وکلا به معنای جدایی و مقابله با حکومت نیست؛ بلکه لازمهٔ دادرسی عادلانه و منصفانه است.

 

 

وی با نگاهی به تأثیر رسانه‌ها در دیدگاه مردم به این صنف گفت: در دهه‌های گذشته پخش سریالی با عنوان خانه سبز و با بازی زنده‌یاد خسرو شکیبایی باعث شد تا مردم با یک وکیل تمام‌عیار آشنا و به این شغل علاقه‌مند شوند؛ اما متأسفانه در سال‌های اخیر در رسانه‌ها به‌خصوص رسانه ملی چهره خوبی از وکیل نمایش داده نشده است که نیازمند بازنگری در این زمینه هستیم.

وی در گفتگو با حاضرین جلسه در خصوص اضافه‌شدن تعداد زیاد ورودی در رشته حقوق گفت: این تعداد ورودی تناسبی با میزان پرونده‌ها ندارد و همین باعث آسیب شده و ضمن بیکاری وکلا بسیاری از کارآموزان را هم با مشکل مواجه کرده است.

محمد نسخه چی افزود: استقلال کانون وکلا، احکام قطعی و عادلانه را در دستگاه قضایی تضمین می‌کند.

رئیس کانون وکلا با تأکید بر اینکه در کنار مردم هستیم گفت: با معرفی وکیل معاضدتی از حقوق کسانی که توان مالی برای در اختیار گرفتن وکیل ندارند حمایت کرده و همچنین اگر در دفاع از حق مردم وکیلی دچار خطا و کوتاهی شود از طریق دادگاه انتظامی با وکلای متخلف برخورد می‌کنیم؛ زیرا کانون‌های وکلا خود انتظام هستند و کاملاً بر عملکرد وکلا نظارت دارند.

در ادامه این نشست سید محسن خطیبی عضو هیات مدیره کانون وکلا نیز طی سخنانی با اشاره به نگاه جامعه به وکیل با عنوان سرمایه اجتماعی و لزوم تقویت آن گفت: متأسفانه سم‌پاشی بر علیه این شغل زیاد است و باتوجه‌به اینکه اساساً وکالت پدیده‌ای وارداتی است؛ لازم است باز تعریف و بومی‌سازی شده و قانون‌گذار و کانون وکلا ارتباط تنگاتنگی با هم داشته باشند.

وی ادامه داد: قانون‌گذار حکیم است؛ اما متأسفانه در دوره‌های اخیر شاهد بودیم قوانین بدون مشورت با کانون وکلا تصویب شد و این ضربه بدی بود.

وی در ادامه اضافه کرد: ما یکی از ارکان دادرسی عادلانه هستیم و لازم است برای داشتن جامعه مترقی اهداف سند تحول به‌درستی اجرایی شود.
وی تأکید کرد: ما به همان اندازه که بر استقلال کانون وکلا پافشاری می‌کنیم؛ به استقلال دستگاه قضایی نیز اصرار داریم.

این عضو هیات مدیره کانون وکلای قزوین افزود: طبق تصریح مقام معظم رهبری، در مورد قانون‌گذاری در حوزه نهادهای خصوصی، باید با آنها مشورت شود؛ اما این موضوع در خصوص قوانین مربوط به کانون‌های وکلا رخ نداد. با خارج‌کردن وکالت از حوزه مشاغل قضایی و داشتن دید کسب‌وکار به این حرفه، بزرگ‌ترین ضربه به حرفهٔ وکالت وارد می‌شود.

باید از نمایندگان مجلس مطالبه شود که چنین قوانینی بدون درنظرگرفتن موضع کانون وکلا و مشورت لازم با آنها تصویب نشود.

این وکیل دادگستری اضافه کرد: قانون تسهیل برای کارآموزان چالش و مشکلات فراوانی ایجاد کرده است و وکلای بسیاری در راستای این قانون بیکار شده‌اند.

در این نشست اهالی فرهنگ و رسانه برای ایجاد رابطه پویا و دو سویه و فرهنگسازی مرتبط با وکالت راهکارهایی پیشنهاد کردند.