همایش حقوق شهروندی و آسیب‌شناسی قوانین حوزه ایثارگران برگزار شد

📢 همایش حقوق شهروندی و آسیب‌شناسی قوانین حوزه ایثارگران با حضور محمد نسخه چی رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین، علی شعبانی رئیس‌کل دادگستری، فاطمه محمد بیگی رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین در مجلس شورای اسلامی، سمیه اسمعیلی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران به میزبانی اداره کل بنیاد شهید برگزار شد.

🔵 در این همایش، علی شعبانی رئیس‌کل دادگستری استان قزوین گفـت: برخی افراد در ارائه خدمات به جامعه ایثارگران شبهاتی وارد می‌کنند که عقلانی نیست.

🔵وی خاطرنشان کرد: افرادی از جامعه که در دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی جان‌فشانی می‌کنند با افرادی که نقشی ایفا نمی‌کنند، یکسان نیستند، به همین دلیل شبهات یاد شده هیچ پایه و اساسی ندارد و نباید به آنها توجهی کرد.این مقام مسئول گفت: قانون‌گذار بر اساس عقلانیت و عدالت، قوانینی در جهت حمایت از جامعه ایثارگران وضع کرده است که امروز عدم اجرای آن تبدیل به یک معضل جدی شده که باید آن را رفع کرد.

🔵رئیس‌کل دادگستری استان قزوین خاطرنشان کرد: عدم اجرای قوانین ایثارگران توسط مسئولان تخلف است؛ ولی جرم نیست؛ لذا دستگاه قضا نمی‌تواند آنها را مجازات کند.قانون‌گذاران باید برای مسئولانی که قوانین ایثارگری را اجرا نمی‌کنند مجازات کیفری تعیین کنند تا آنها به خود اجازه ندهند که این قوانین را اجرا نکنند.

🔵به گزارش روابط‌عمومی کانون وکلای دادگستری استان قزوین در این همایش محمد نسخه چی رئیس کانون وکلا اظهار داشت: «کانون وکلای دادگستری به‌عنوان یکی از دستگاه‌هایی که زیر مجموعه قانون جامع ایثارگران است وظیفه دارد به این جامعه خدمت کند و باید کارگروهی در اجرای قوانین ایثارگری ایجاد کرد تا در این کارگروه روند اجرای این قوانین مورد بررسی قرار گیرد و مشکلات موجود برطرف گردد.»

🔵رئیس کانون وکلا اشاره کرد که نمایندگان مجلس باید ابعاد نظارتی خود را در اجرای قوانین افزایش دهند و با انجام این مهم می‌توان از بروز بسیاری از تخلفات در دستگاه‌های اجرایی جلوگیری کرد تا اجرای قوانین با روند مطلوبی انجام شود.

در ادامه، فاطمه محمد بیگی رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه قانون جامع خدمات‌رسانی به جامعه ایثارگران از سال‌های گذشته تا به امروز خاک می‌خورد.
وی افزود: در این قانون، مسائل مختلف جامعه ایثارگران در حوزه‌های مختلف اشتغال، کارآفرینی، ترویجی، آموزشی و ورزشی مطرح شده؛ اما متأسفانه اجرای آن در برنامه ششم توسعه، ۳۳ درصد بوده است.

🔵نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید عدم اجرای این قانون از مسئولان مربوطه مطالبه شود و آنها مورد بازخواست قرار گیرند.این مقام مسئول گفت: اجرای قوانین و جلوگیری از ترک فعل مسئولان در اجرای قوانین باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود تا اگر مسئولی فعلی را ترک کرد مورد بازخواست قرار گیرد.

🔵محمد بیگی یادآور شد: برخی بندهای قوانین ایثارگری در برنامه هفتم توسعه حذف یا کم شده که این روند مطلوبی نیست و باید اصلاح شود. این مقام مسئول گفت: قوانین ایثارگری خوبی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده که تاکنون ۱۸ درصد آن اجرا شده که باید روند اجرایی‌شدن این قوانین افزایش یابد تا شرایط بهتری برای جامعه ایثارگران به وجود آید.