آراء دادگاه انتظامی: شعبه سوم – مورخ ۱۳۹۹/11/16

مرجع رسیدگی: شعبه سوم دادگاه انتظامی کانون وکلای دادگستری قزوین

 

هیأت دادرسان:

امیر ارسلان غیاثوند رئیس دادگاه

علی حاجی محمدیها دادرس دادگاه

محمد حسین روشن پور دادرس دادگاه

 

موضوع رسیدگی: کیفرخواست شماره ……. مورخ 30/6/99 – کیفرخواست شماره ………….مورخ 2/4/99- کیفرخواست شماره ……………. مورخ2/4/99 – کیفر خواست شماره…………. مورخ2/4/99

 

شاکیان : …………………………………

وکیل مشتکی عنه : آقای …………………………………

 

به تاریخ 16/11/1399 در وقت فوق العاده جلسه رسیدگی شعبه سوم دادگاه انتظامی کانون وکلای دادگستری استان قزوین به تصدی امضاء کنندگان ذیل تشکیل است . پرونده های شماره …………../96 ، ……./98 ، ……../98 و ………../98 تحت نظر است .

 

1- در پرونده شماره 21/96 آقای ………….. …..وکیل مدنی آقای ………………. …. با ارائه اسناد و قرارداد با وکیل ( آقای ………………. ) مدعی هستند مبالغی را بابت انجام چند فقره وکالت به ایشان پرداخت نموده اند ولی وکیل مذکور آنها را انجام نداده است. وکیل نیز متقابلاً در دفاعیات خود مدعی هستند مبالغ ادعایی را دریافت ننموده و ضمناً عمده کارهای مورد تعهد را بغیر از یک مورد که علتش عدم همکاری موکل بوده است را انجام داده است. دادسرای انتظامی در بررسی های انجام داده خود با توجه به اینکه وکیل مدارک مثبته انجام تعهدات خود را ارائه ننموده است تخلف وی را به استناد بند 1 ماده 80 آئین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری محرز دانسته و اقدام به صدور کیفرخواست شماره 19 مورخ 30/6/99 نموده است.

2- در پرونده شماره 102/98 آقای ………….. طبق شکایت مطروحه به کانون وکلای قزوین مدعی هستند در یک مؤسسه حقوقی واقع در تهران مبلغ دو میلیون تومان به وکیل (آقای ………………. ) بابت انجام یک فقره شکایت کیفری پرداخته است و وکیل مذکور ضمن ندادن آدرس دفتر خود به وی، به تلفنهای مکرر وی هم پاسخ نداده و امور وکالتی خود را نیز انجام نداده است. دادسرای انتظامی ضمن بررسی و رسیدگی به پرونده مراتب را به وکیل ابلاغ نموده است ولی علیرغم گذشت 7 ماه از ابلاغ ، وکیل مذکور هیچگونه دفاعی ننموده و پاسخگو نبوده است و لذا به دلیل عدم دفاعیات و عدم ارائه دلایل و مستندات خود، به استناد بند1 ماده 80 آئین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری تخلف وی را محرز دانسته و اقدام به صدور کیفرخواست شماره ….. مورخ 2/4/99 نموده است.

3- در پرونده شماره 9/98 آقای ………………. بر علیه وکیل (آقای …………………..) شکایتی مطرح و مدعی هستند در یک مؤسسه حقوقی مبلغ دو میلیون و هفتصد هزارتومان قراردادی با وی امضاء نموده است و قرار بوده قرارداد بعد از الصاق تمبر مالیاتی یک نسخه از آن در اختیار وی قرار گیرد که متأسفانه وکیل قرارداد را به وی نداده است و جواب تلفن مرا نیز نمی دهد و نیز خبر ندارم ایشان امور وکالتی را انجام داده است یا خیر. در بررسی های انجام شده در دادسرای انتظامی مشخص گردیده وکیل حق الوکاله را در مورخ 7/5/97 دریافت نموده ولی در مورخه 2/11/97 یعنی حدوداً شش ماه بعد با تأخیر اقدام به انجام امور وکالتی نموده است و وکیل مذکور در قبال پرسش دادسرا مبنی بر علت تأخیر در اقدام وظیفه خود، هیچگونه توضیحی ارائه ننموده است و لذا دادسرا تخلف وی را به استناد بند 1 ماده 80 آئین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری محرز دانسته و مبادرت به صدور کیفرخواست شماره ………….. مورخ 2/4/99 نموده است. شاکی در جلسه دادگاه مدعی شدند وکیل با طرف مقابل، صلح و سازش نموده است و در ازای دریافت یک فقره چک بیست میلیونی چک بیست و پنج میلیون تومانی را به ایشان مسترد نموده است و به جای تحویل چک به بنده اقدام به وصول آن نموده و مبلغ آن را هم به ما نداده است.

4- در پرونده شماره 25/98 آقای …………………… بر علیه وکیل( آقای ……………….) در کانون وکلای مرکز شکایتی را با عناوین : 1- اهمال در انجام تعهدات 2- عدم پاسخگویی 3- استرداد حق الوکاله 4- تمرکز وکالتی مطرح نموده است . دادسرای انتظامی کانون مرکز صرفاً خود را در مورد تمرکز وکالتی صالح دانسته و ضمن احراز تخلف وکیل برای وی کیفرخواست صادر و نهایتاً شعبه هشتم دادگاه انتظامی کانون مرکز نامبرده را به مجازات درجه 3 با توبیخ با درج در روزنامه رسمی و مجله کانون محکوم نموده است و در مورد سایر تخلفات وکیل، قرار عدم صلاحیت به شایستگی کانون وکلای دادگستری استان قزوین صادر و پرونده به دادسرای انتظامی کانون قزوین ارسال گردیده است. دادسرای انتظامی قزوین نیز تخلف وکیل را محرز دانسته و به استناد بند 1 ماده 80 آئین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری کیفرخواست شماره ……. مورخ 2/4/99 را صادر کرده است .

دادگاه ضمن اعلام ختم رسیدگی به شرح ذیل مبادرت به صدور رأی می نماید :

 

(( رأی دادگاه))

با عنایت به محتویات پرونده های استنادی و بررسی مدارک و مستندات و عدم ارائه دفاعیات مؤثر وکیل (آقای ………………) به استناد صدور چهار فقره کیفرخواست همگی به استناد بند1 ماده 80 آئین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب 1334 و با عنایت به تعدد تخلفات وکیل و محکومیت قبلی ایشان (سابقه تخلف) و به استناد نظریه کمیسیون استفتائات کانون وکلای مرکز در مورخه 17/5/79 که اعلام داشته در صورتی که وکیل دادگستری مرتکب چندین تخلف گردد و از دادسرای انتظامی برای هر کدام از تخلفات کیفرخواست صادر گردد دادگاه انتظامی با توجه به مجموع تخلفات یک مجازات متناسب با تمام تخلفات تعیین می کند، لذا این شعبه با پذیرش کیفرخواستهای صادره از سوی دادسرای محترم کانون وکلای قزوین و با در نظر داشتن سابقه تخلفات قبلی، به استناد ماده 68 لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری در مورد تشدید مجازات طبق بند 4 ماده 51 قانون وکالت مصوب 315 ، آقای ………….. را به مدت یکسال محرومیت از شغل وکالت محکوم می نماید.

این رأی غیر قطعی و ظرف مدت ده روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در دادگاه عالی انتظامی قضات می باشد .