امضاء تفاهم نامه مشترک وآئین افتتاح نمایندگی انجمن جرم شناسی ایرانی در قزوین

آیین بازگشایی انجمن ایرانی جرم شناسی این بار در استان قزوین ضمن انعقاد تفاهم نامه با کانون وکلای دادگستری با حضور غلامرضا تجدد رئیس کانون وکلای قزوین ،  دکتر جعفر کوشا رئیس انجمن ایرانی جرم شناسی و با حضور دکتر انصاری ریاست کل دادگستری استان و دیگر مسئولین قضایی و اداری و انتظامی در محل کانون وکلای دادگستری قزوین رخ داد تا با توجه به اهمیت روز افزون جرم شناسی در شناخت جرم و پیشگیری از وقوع جرم در کنار استانهای خراسان رضوی – مازندران – کرمانشاه و کرمان و نهایتا استان مرکزی این بار قزوین پایتخت مینودری این آیین باشکوه را نظاره گر باشد .

غلامرضا تجدد ریاست کانون وکلای دادگستری که خود از وکلای باسابقه و مدیران موفق در سیستم اداری و قضایی استا ن قزوین است برای این آئین زحمات زیادی کشید تا انجمن ایرانی جرم شناسی در راستای فعالیتهای گسترده و مدون خود این بار در استان قزوین حضور پیدا کرده و با استفاده از وکلا و کارشناسان زبده در علم حقوق جزاء نسبت به گسترش دامنه وظایف و تعهداتش پررنگ تر عمل کند .

تجدد بدواً ضمن سلام و خیر مقدم به حضار و تشکر از شاگردان استاد کوشا که پیگیر افتتاح این نمایندگی بودند با این امید که کانون وکلا قصد دارد موفق تر از این در راستای عدالت قضایی در استان ظاهر شود، اظهار کرد : کانون وکلا یک نهاد مستقل است و تلاش دارد در راستای سیاستهای قضایی در کشور و به تبع آن در استان قزوین دامنه قعالیتهای خود را گسترش داده و مجموعه ای توانمند و با اقتدار را به سوی هدفی والا و ارزشمند هدایت کند.چرا که  نهاد وکالت می تواند سنگ بنای دموکراسی را تقویت می کند و با جدایی معنی دار از حاکمیت به منظور حفظ حق دفاع مردم ، به وظایف مهم خود به طور مستقل عمل کرده تا با اقدامات اثر گذار و مطلوب این نهاد را به مرکزی موفق در تصمیم گیری های قضایی ، اجتماعی و حقوقی در کنار فعالیت صنفی و تربیت وکیل در سطح استان تبدیل شود.

تجدد گفت خدای بزرگ را شاکر هستم که امروز برگی دیگر از افتخارات کانون وکلای قزوین را ورق زدیم و در محل کانون و در راستای انجام تکالیف صنفی و ملی و با حضور مسئولین ارشد قضایی ، انتظامی ، اداری و سیاسی استان شاهد امضای تفاهم نامه با هیأت مدیره و مسئولین انجمن ایرانی جرم شناسی با مدیریت جناب دکتر جعفر کوشا استاد مسلم حقوق جزا و جرم شناسی ایران هستیم و ضمناً خوشحال هستیم که امروز در کشور ما هم مباحث جرم شناسی مورد اقبال ، توجه و مشورت نهادها ، ارگان ها ، ادارات و مسئولین در کنار دانشگاهیان قرار می گیرد.

وی گفت : توجه داشته باشیم که انجمن ایرانی جرم شناسی در راستای بند 5 اصل 165 قانون اساسی و به عنوان یک انجمن علمی ولی غیر وابسته به دانشگاه ها بوده که با تائید کمیسیون انجمن های وزارت علوم در سال 1372 با مدیریت دکتر افتخار جهرمی تاسیس شده بود و مطابق ماده 16 اساسنامه آن مسئولیت اقدام به ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی در خصوص جرم شناسی و همچنین همکاری با موسسات و نهادهای داخلی و خارجی همچون کانون وکلا را دارد.

 ایشان سپس اظهار داشت جرم شناسی جزء علوم نوین در دو قرن اخیر است که با نگاهی نوین در راستای عدالت قضایی تائیر گذار بوده است ، در گذشته تنها راه کنترل جرم ، توجه صرف به خود جرم و مجازات حداکثری مجرم به صورت سرکوب گرایانه بوده است که البته امروز این نگاه قطعیت و جزمیت خود را از دست داده و خوشبختانه امروزه با قوام و کمال نظریات جرم شناسی ، سیاست جنایی اکثر کشورهای پیشرفته تغییر یافته و بررسی علل و منشاء پیداش پدیده مجرمانه مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

وی اظهار داشت جرم شناسی در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 در غرب مورد نظر اندیشمندان حقوق جزا قرار گرفت که البته این مهم در کشورهای ” کامن لاوو ” به جهت حقوق نانوشته و عرفی پیشرفت سریع تری یافته ولیکن در کشورهای ” رومن ژرمن ” به جهت نیاز به تغییر قانون ، حرکت آهسته ای داشت ولی در کل ، دکترین جرم شناسی پس از طرح ، باز هم ده ها سال تنها مورد مباحثه اندیشمندان و حقوقدانان و دانشگاهیان بوده و نتوانست به صورت عملی وارد مقررات جزای کشورها گردد ولیکن در اوایل قرن 20 با تغییر نوع نگاه حاکمیت ها ، جامعه جهانی خسته از سیاست های سخت گیرانه و سرکوب گرایانه در خصوص مجازات ها و همچنین شکست خورده از تامین امنیت جوامع خود ، به سمت پذیرش عملی و کاربردی نظریات جرم شناسی با تحلیل پدیده مجرمانه گام برداشت و از آن پس آرام آرام ، سیاست اصلاح مجرم و پیشگیری از وقوع جرم و توجه به شخصیت متهم و بازگشت او به جامعه اهمیت بیشتری یافت و نتیجه اینکه هم اکنون در حقوق کیفری اکثر کشورها توجه جرم شناسانه و جامعه مدارانه به پدیده مجرمانه یکی از شاخصه های دادرسی منصفانه در امر کیفری محسوب می شود.

سخت گیری غیر کارشناسی بدون توجه به واقعیات جامعه و مجازات های سرکوب گرایانه و شدت عمل پلیسی صرف ، گاهی مواقع نتیجه عکس داشته که ما هم در کشور خود در برخی مواقع شاهد آن بودیم و امید است که با تغییر این نگاه و پایین آوردن سلاح مجازات صرف به منظور توجه بیشتر به اصلاح مجرم و بازگرداندن او به جامعه بتوانیم امنیت بیشتری را برای ملت خود به ارمغان بیاوریم.

وی خواستار مشارکت بیشتر و بهتر اساتید ، دانشجویان جزا و جرم شناسی و صاحب نظران قضایی و انتظامی با کانون و انجمن ایرانی جرم شناسی و معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین و همچنین دانشکده های حقوق استان قزوین برای خدمت در این راستا شد.

دکتر جعفر کوشا رئیس انجمن ایرانی جرم شناسی که برای آئین افتتاح نمایندگی انجمن جرم شناسی قزوین میهمان کانون وکلای دادگستری  بود ، گفت: این انجمن از سال 72 با هدف توسعه و ارتقای سطح علمی موضوع جرم شناسی و شناسایی علل جرم و ارائه راهکارهای دفع آن در ایران تشکیل شد و تا امروز 6 استان کشور از جمله استان قزوین این مجموعه توانمند را در سایه تدبیر روسای دادگستری و کانون وکلا مدیریت می کنند .

دکتر کوشا با تاکید بر بومی سازی و توسعه فعالیت این انجمن، گفت : سعی داریم نمایندگی های این انجمن را درفعالیت انجمن جرم‌شناسی در استان‌های مختلف کشور براساس علاقمندی استادان، دانشجویان، قضات، مردم و نیروی انتظامی انجام دهیم تا سطح علمی و کاربردی انجمن را بالا ببریم و معتقدیم اقلیت‌ها کمتر مرتکب جرم می‌شوند . رئیس انجمن ایرانی جرم‌شناسی با اشاره به اینکه مطالعاتی توسط انجمن ایرانی جرم‌شناسی در خراسان رضوی، مازندران و کرمانشاه انجام شده است، بیان داشت: انجام فعالیت علمی در کشور ما کار دشواری است، زیرا بودجه کم، تنگ‌نظری و سنگ‌اندازی وجود دارد. بودجه‌های انجمن مذکور باید با خودیاری و کمک افراد خیر تامین شود.وی عنوان کرد: برای بررسی مشکلات منطقه‌ای و بومی استان ها تحلیل علمی انجام شده و بر اساس جمعیت هر استانی مشخص شده که تعامل فرهنگ‌های مذهبی و دینی با توجه به وجود ادیان مختلف در آن شهر چگونه است . دکتر کوشا خاطر نشان کرده بود : دین می‌تواند مکانیسم خوبی برای ارتقای فرهنگ و اخلاق مردم باشد. جامعه به سمت خشونت و پرخاشگری گرایش پیدا کرده و خشونت‌گرا است. بداخلاقی‌ها، اهانت، تنگ‌نظری، بخل و حسد موجب انحطاط اخلاقی جامعه می‌شود.

رئیس انجمن ایرانی جرم شناسی در هنگام تفاهم نامه و آیین افتتاح این مرکز در استان قزوین که با حضور غلامرضا تجدد ریاست کانون وکلای دادگستری قزوین ، دکتر جمال انصاری ریاست کل دادگستری استان – کثیرلو رییس دادگاه های عمومی و انقلاب – صابری معاونت منابع انسانی دادگستری – امیری جانشین فرماندهی انتظامی استان قزوین – سرهنگ امینی جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان قزوین از نیروی انتظامی استان – هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری قزوین – رؤسای ادوار قبل کانون وکلای قزوین و جمعی از وکلا و خصوصاً شاگردان دکتر کوشا از جمله آقای علیرضا وادی خیل و جمعی از مدیران و مسئولین در محل کانون وکلای دادگستری استان قزوین تشکیل شده بود گفت ،  خوشحالم بگویم که با وجود  ریاست محترم دادگستری کل استان قزوین جناب دکتر انصاری که خود دانش آموخته جرم و جزاست و البته از اساتید به نام و خوش فکر در این رشته است و همواره حامی و همراه کانون وکلاست این نمایندگی در استان با صلابت وقوت بیشتری به کار خود ادامه دهد. وی گفت کانون وکلای دادگستری قزوین از کانون های فعال و توانمند و پیشرو در جلسات مجمع اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران و شورای اجرایی اتحادیه است و اقدامات این کانون همواره مورد توجه کانون هاست و این حرکت اخیر هم حکایت از نگاه مدبرانه مدیران کانون است.

وی با اشاره به ضرورت راه اندازی این مرکز، یادآور شد: مطالعه علمی برای کشف چگونگی وقوع جرم و راهکارهای رفع آن ما را در برخورد با این پدیده یاری خواهد کرد.به گفته کوشا، وجود جرم پدیده ای طبیعی است که هیچ جامعه ای از آن مبرا نبوده اما مساله مهم، نحوه و چگونگی مبارزه، درمان و دفع آن است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: جرم شناسی نقطه تقاطع علوم مختلفی چون روان شناسی، جامعه شناسی و زیست شناسی بوده تا جایی که مطالعات آنها بر روی یکدیگر تاثیر فراوانی به همراه دارد.

کوشا با اشاره به وقوع 4 هزار و 20 مورد اقدام به خودکشی در کشور در سال گذشته، اضافه کرد: نداشتن تعادل روحی و نابسامانی های اقتصادی نشان می دهد ما مشکلات را به خوبی ندیده و یا در برخورد با آنها خوب عمل نکرده ایم.کوشا ادامه داد: با توجه به اینکه برای گذر از دالان جامعه صنعتی به دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات باید هزینه هایی پرداخت شود اما باید تلاش کنیم این هزینه ها به صورت معقول انجام شود.وی در ادامه با اشاره به ترکیب انجمن جرم شناسی، گفت: این ترکیب باید جامع الاطراف بوده و در آن از همفکری حقوقدانان ، روان شناسان، روحانیان، اساتید دانشگاه و پلیس سایر بخش ها استفاده کرد تا به نتیجه مناسبی برسیم.

وی، دستگاه قضائی را نخستین خاکریز در برخورد با پدیده مجرمانه دانست و ادامه داد: جرم شناس و جرم شناسی به دنبال مجازات نبوده بلکه در نقش مصلح اجتماعی، هدف اصلاح و بهبود را دارد و در این راستا معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ، تاثیر بسیاری در ترکیب انجمن جرم شناسی خواهد داشت.رئیس انجمن ایرانی جرم شناسی، دانشگاه ها و کانون های وکلای دادگستری را نیز از دیگر خاکریزها در شناسایی جرم و ارائه راهکارهای دفع آن یاد و اضافه کرد: با همکاری این گروه ها و پرهیز از اقدام جزیره ای و ارائه طرح های تحقیقاتی از سوی ناجا می تواند مطالعات جرم شناسی را ارتقا و به دفع جرم در جامعه کمک کند.

دکتر جمال انصاری رئیس کل دادگستری استان قزوین نیز در ادامه این نشست ضمن تائید اعتبار گسترده دادگستری به نهاد وکالت و استقلال کانون های وکلا ، در خصوص جرم شناسی نیز با اشاره به نگاه عمیق دستگاه قضائی به تمام ابعاد این گفتمان، گفت: تاسیس نمایندگی انجمن ایرانی جرم شناسی می تواند در شناسایی علل جرم و ارائه راهکارهای مهم دفع آن به ما کمک کرده و دادگستری استان نیز با تمام توان از همکاری با این انجمن فروگذار نمی کند.جمال انصاری افزود: اگرچه استان قزوین دچار بحران مجرمانه نیست اما بحث جرم و میزان آن در استان قابل توجه است و از نگاه نوگرایانه این انجمن با همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین ، در کنترل جرائم استفاده خواهیم کرد.

دکتر انصاری افزود: این انجمن با هدف بررسی زمینه های پیدایش آسیب های اجتماعی فعالیت می کند چرا که درکنار هر پیشرفتی پیدایش آسیبها وجود دارد و این انجمن می تواند با همه دستگاه های درگیر در این موضوع ، همکاری و فعالیت مستقیم داشته باشد . این اقدام زمینه مناسبی را برای دانشجویان و دانش پژوهان فراهم خواهد کرد .

در ضمن دکتر کوشا بعد از آئین افتتاح ، در مراسم سخنرانی در حضور بیش از 350 وکیل دادگستری عضو کانون وکلای قزوین و میهمانان ، طی سخنرانی علمی و تخصصی در خصوص سیاست جنایی ایران در قبال جرائم اقتصادی مطالب بسیار مهمی را بیان داشتند که مورد توجه و استقبال حضار قرار گرفت.


Gallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slide