گزارش خبری و تصویری دومین همایش ملی منع خشونت علیه زنان

 

دومین همایش ملی منع خشونت علیه زنان با تلاش های کانون وکلای دادگستری استان قزوین به مناسبت 25 نوامبر روز جهانی منع خشونت علیه زنان، با حضور شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی، پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان مجلس و جمعی از وکلا و حقوقدانان استان در سالن همایش های دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد و با دستآوردهای خوبی همراه بود.

به گزارش روابط عمومی کانون وکلای دادگستری قزوین؛ در ابتدای این همایش ملی رییس کانون وکلای دادگستری قزوین در سخنانی با خیر مقدم به مهمانان و حاضران به تشریح روند برگزاری همایش پرداخت و از حمایت های استاندارقزوین، سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی، مریم بیدخام مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری و دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قزوین در برگزاری این همایش تشکر و قدردانی کرد.

محمد نسخه چی اظهار کرد: پدیده شوم خشونت امری بر خلاف ارزشها و احکام دین مقدس اسلام است و اعمال خشونت در شکلهای مختلف آن سبب محدود یتهای زیادی برای افراد جامعه خصوصا زنان شده است.

نسخه چی بیان کرد: امروزه ریشه کن کردن خشونت در جامعه و ایجاد بستر مناسب برای رشد و تعالی کودکان و زنان نیاز به عزم ملی دارد و همه نهادهای دولتی و غیر دولتی وظیفه دارند تا در طرحها و برنامه های خود به آن توجه کنند و زمینه ایجاد خشونت را از بین ببرند.

وی خشونت علیه زنان را زمینه ساز ناهنجاری های متعددی برشمرد و افزود: صرف نظر از اصلاح و تدوین قوانین که برای مبارزه با خشونت امری ضروری است ما برای مقابله با خشونت، نیاز به آموزشهای حقوقی و همگانی به مردم داریم.

این فعال جامعه مدنی تصریح کرد: کانون وکلا، یکی از اصیل ترین نهادهای مدنی است که نقش بسزایی در احیاء حقوق عامه دارد و یکی از دلایل اثر بخشی آن در اجتماع، استقلال آن است و در پرتو این استقلال است که می توان به احقاق حقوق مردم و احیاء حقوق عامه امیدوار بود.

وی اظهارداشت: وکلای دادگستری به واسطه آگاهی از قوانین و ارتباطی که با مردم و بزه دیدگان دارند، می توانند خلاءهای قانونی در حوزه های مختلف از جمله موضوع زن و خانواده و خشونت علیه زن را شناسایی و یافته های خود را به نمایندگان دولت و مجلس جهت اصلاح قوانین ارائه کنند و با آموزش همگانی و عمومی به مردم گامی در مهار خشونت بردارند

رفع خشونت علیه زنان باید به گفتمان عمومی تبدیل شود

در ادامه استاندار قزوین نیز در سخنانی اظهار کرد: اولین راه مقابله وکاهش و پیشگیری از خشونت علیه زنان، آشنایی زنان به حقوق خود و در ادامه آموزش مهارت های تخصصی برای رفع مشکلات خود با مردان است.

زاهدی با تاکید  بر لزوم به روزرسانی قوانین مربوط به حمایت از زنان و کودکان تصریح کرد: قوانین مربوط به این حوزه باید ضمانت اجرایی قوی داشته باشد تا اثر گذار باشند.

استاندار با تاکید  براین مطلب که رفع خشونت علیه زنان باید به گفتمان در جامعه تبدیل شود و همه باید برای حل این معضل مهم اجتماعی راهکارهای مناسب ارایه دهند؛ بیان کرد:  زن و مرد درمحدوده انسان بودن یکسان هستند و باید تساوی آنها محترم شمرده شود، بنابراین گروه های مرجع جامعه باید کمک کنند تا موضوع رعایت حقوق انسانی به رسمیت شناخته شود

این مسوول خشونت های کلامی، تحقیر زنان در جامعه، رفتارهای کلامی نامناسب مردان با زنان یا حتی زنان با زنان را از انواع خشونت علیه زن برشمرد و افزود: موارد دیگری نیز وجود دارند که شاید در ظاهر خشونت نیستند، اما یک اضطراب دائمی برای زنان و دختران ایجاد می کنند و اعتماد به نفس آنان را می گیرد و در این راستا زن تحقیر شده بدون شک فرزندان خود را نیز نمی تواند به خوبی تربیت کند و در نتیجه جامعه مورد تهدید قرار می گیرد.

لایحه «تامین امنیت زنان علیه خشونت درحال بررسی است

دستیار ویژه رئیس جمهوردر حقوق شهروندی میهمان ویژه این مراسم بود؛ وی سخنان خودرا با این عبارت که “امیدواریم یافته های این همایش به محو هرچه سریعتر خشونت علیه زنان در جامعه تبدیل شود؛ آغاز کرد و از به دست اندر کاران همایش در استان قزوین تشکر نمود.

دکتر مولاوردی اعلام کرد: در دولت دهم پیش نویس لایحه تامین امنیت زنان علیه خشونت تهیه شد اما معطل ماند که در دولت یازدهم این لایحه با سند پشتیبان ۵۰۰ صفحه ای آماده و به کمیسیون دولت ارسال شد و در حال بررسی در معاونت حقوقی قوه قضائیه است  که امیدواریم این لایحه تصویب شود و تدابیر لازم برای جلوگیری از خشونت علیه زنان اتخاذ شود.

وی با بیان این مطلب که  همه ما وظیفه داریم علیه هر گونه خشونت گام برداریم و با چالش های این حوزه مقابله کنیم تا شرایط به سمت بهبودی پیش برود؛ گفت: با گسترش شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی شاهد پویش های مدنی در سطح جهانی هستیم و از سوی این نهادها واکنش های موثری در عرصه مشکلات بانوان صورت گرفته است.

نهادهای مدنی در مقابله به خشونت علیه زنان بسیار اثر گذار بوده اند

ملاوردی با تاکید بر این مطلب که باید گام های موثری در مقابله با خشونت علیه زنان برداشت و از حقوق انسانی آنها دفاع شود؛ تصریح کرد:  شناسایی تعداد زنان و دخترانی که از خشونت آسیب دیده اند برای برنامه ریزهاتعیین کننده است و هنگامی که از خشونت صحبت می شود نباید آن را با یک جرم عادی یکسان بدانیم زیرا این خشونت ها مبتنی بر جنسیت صورت می گیرد و هرگونه آزار جنسی محکوم است.

دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی اظهارکرد:درسال های اخیر شاهد توجه و اعمال بیشتری نسبت به پدیده خشونت علیه زنان هستیم؛ البته نقش نهادها، تشکل های مردمی در این حوزه بسیار قابل توجه و حایزاهمیت بوده است.

ملاوردی رسانه های گروهی در پیامدهای خشونت علیه زنان و انعکاس راهبردها را دارای نقش موثری عنوان و اضافه کرد: با راه اندازی پویش ها و کمپینگ ها شاهد آثار مطلوب کارهای انجام شده هستیم ، همچنین نظریه های تضاد و منافع، اقتدار و سلطه، مردسالاری مطرح شده در این باره  مورد بررسی قرار گرفته است.

خشونت علیه زنان به دلیل جنسیت است

وی افزود: دلایلی که زنان را علیه خشونت آسیب پذیر می کند مشخص است، برخی به دلیل جنسیت و گاهی تعلق زن به یک گروه اجتماعی و درگیریهای قومی و قبیله ای است.

این مسوول ادامه داد: عوامل اقتصادی، فرهنگی و جایگاه نازل زنان در قوانین مکتوب و پایین بودن سواد حقوقی زنان در چالش های حوزه خشونت علیه زنان تاثیرگذار بوده و عامل سیاسی هم تعیین کننده است.

منع خشونت علیه زنان پدیده جهانی است

دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی منع خشونت علیه زنان را موضوعی جهانی دانست که در دستور کار مجامع بین المللی هم قرار گرفته است و افزود:

برای پیشگیری از خشونت علیه زنان باید آموزش های تخصصی جدی گرفته شود و امکان دسترسی همه زنان اسیب دیده از خشونت به مراکز امنیتی و حقوقی و حمایتی فراهم شود تا شاهد کاهش خشونت علیه زنان در جامعه باشیم.

نگاه جنسیتی به انسان ها جفا در حق انسانیت است

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش اظهارکرد: اگر به دنبال اعتلای جامعه هستیم ابتدا باید اعتلای زنان را دنبال کنیم و به خاطر داشته باشیم نگاه جنسیتی به انسان ها جفا در حق انسانیت است.

گشت ارشاد را دارای تاثیر روانی نامطلوبی روی برخی دختران جوان اعلام اضافه کرد: آسیب روانی که گشت ارشاد در یک دستگیری و یا برخورد با دختران جوان ما دارد گاهی تا سال ها روی افراد باقی می ماند و خاطره بدی برجای می گذارد که نوعی خشونت را موجب می شود اما از آن غافل هستیم.

فاطمه سلحشوری بیان کرد: بررسی موضوع خشونت علیه زنان از ابعاد مختلف باید صورت گیرد چراکه گاهی خود زنان هم در نوع رفتارشان با فرزند دختر و پسر تفاوت هایی قائلند که به خشونت تعبیر می شود.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: متاسفانه رسانه ملی در سطح کلان نتوانسته در آگاه سازی خانواده ها نقش خود را به خوبی ایفا کند و خلاء زیادی داریم که باید با کمک همه رسانه ها حل شود.

این نماینده مجلس احترام افراد به زنان را در واقع احترام به جامعه و احترام به خود آن ها برشمرد و  تصریح کرد: گاهی اوقات وقتی سپردن مسئولیت به بانویی مطرح می شود بیشترین مخالفت از سوی خود زنان آغاز می شود و تا زمانی که ما اینگونه از همدیگر حمایت کنیم نباید انتظار داشته باشیم مردان مسئولی که به هیچ وجه حتی جایشان را به مردان نمی دهند با مدیریت بانوان موافقت کنند.

بسیاری از خشونت های علیه زنان به صورت پنهان است

معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی نیز در این همایش بیان کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه تحقیقی در خصوص خشونت علیه زنان و آسیب های اجتماعی این بخش صورت گرفته که دستآوردهای آن نشان می دهد، ۲۷ درصد زنان مورد تحقیق به نوعی دچار خشونت بوده اند که از این میزان 6 درصد از خشونت جنسی و ۸ درصد از خشونت عاطفی و روانی آسیب دیده اند.

فرید براتی با بیان این مطلب که بسیاری از خشونت ها علیه زنان به صورت پنهان است و در آمارها گنجانده نمی شود و شاید هیچ جا هم دیده نشود؛ گفت: معمولا خشونتهایی که در خانواده ها علیه زنان رخ می دهد پنهان است و دیده نمی شود.

وی با بیان این مطلب که تحقیقات نشان می دهد در تهران از هر سه زن به طور متوسط یک زن دچار خشونت می شود و در برخی استانها هم خشونت علیه زنان بیشتر از تهران است این وضعیت مطلوبی نیست ، گفت: خشونت علیه زنان بیشتر ریشه جنسیتی دارد که ناشی از فرهنگ مرد سالاری است و باید راهکاری برای مقابله با این پدیده پیدا کرد و مورد توجه قرار داد، همچنین باید بافرهنگ سازی و آموزش همگانی برای رفع این آسیب برنامه ریزی کنیم.

خشونت علیه زنان آسیب های اجتماعی زیادی به همراه دارد

سرپرست اداره مطالعات اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گنیز در این همایش اظهارکرد: : ۶۶ درصد خشونت ها علیه زنان در ایران روانی و خشونت جنسی حدود ۱۰ درصد در آمارها ثبت شده است و برای موفقیت درکارباید برنامه ریزی ها بر اساس شهر و نوع خشونت باید صورت گیرد.

مرتضی عندلیب با بیان این مطلب که خشونت علیه زنان موجب بروز آسیب های زیادی در جامعه می شود، تصریح کرد: بسیاری از خانواده ها خشونت علیه زنان را تجربه کرده اند اما برای حفظ آبروی خود آن را آشکار و مطرح نمی کنند و به افسردگی دچار می شوند به همین دلیل این خشونت فقط یک پدیده داخل خانواده نیست بلکه پدیده ای اجتماعی است.

وی اظهار کرد: خشونت های روانی، کلامی، منزوی کردن زنان، القاء ترس به این افراد، زیرسوال بردن توانمندی بانوان، فشار آوردن برای انتخاب لباس و پوشش، مسخره کردن و تحقیر زنان در جامعه، کنترل سخن گفتن و خشونت روانی، خشونت اقتصادی و محدود کردن زنان در مسائل مالی و انکار مالکیت و توانمندی زنان از جمله خشونتهای رایج علیه زنان است.

کانون های وکلای دادگستری در تامین امنیت علیه زنان دارای نقش مهمی دارند

فریبا رضایی، دبیر همایش ملی منع خشونت علیه زنان از دیگر سخنرانان این مراسم بود که در سخنانی اظهار کرد: حقوقدانان و کانون های وکلای دادگستری در برقراری عدالت و تامین امنیت علیه زنان دارای نقش مهمی هستند.

وی زنان را دارای کرامت ذاتی حایز اهمیتی عنوان و مطرح کرد: مهار پدیده خشونت علیه زنان نیازمندآموزش همگانی، اصلاح برخی قوانین موجود و ارایه راهکارهای نوین است.

این وکیل پایه یک دادگستری در ادامه سخنانش به  تشریح برنامه های جانبی

دومین همایش ملی منع خشونت علیه زنان پرداخت و افزود: این همایش با چهار گاه تخصص همراه است که  موضوع کارگاه اول آن علل گسترش خشونت خانگی و آثار آن در خانواده و جامعه می باشد و درآن دکتر ابراهیمی لویه عضو انجمن جامعه شناسی ایران و استاد دانشگاه، معصومه مراديان مدیر کل امور بانوان استانداری قزوین و دكتر مرتضی عندلیب سرپرست اداره مطالعات اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه سخنرانی خواهند کرد البته  مسئولیت برگزاری این  کارگاه برعهده لادن عباسی وکیل پایه یک دادگستری می باشد.

رضایی موضوع کارگاه دوم همایش را آزارهای مادون تجاوز در محیط های عمومی عنوان و اضافه کرد: در این کارگاه که مسوولیت برگزاری آن برعهده علیرضا مافی وکیل پایه یک دادگستری و فعال اجتماعی می باشد،  دکتر مریم بیدخام مدیر کل امور اجتماعی فرهنگی استانداری قزوین به ایرادسخن می پردازد.

دبیر این همایش ادامه داد:  موضوع کارگاه سوم: خشونت علیه زنان در جنگهای داخلی و بین المللی است  و توسط مهرنوش کیانی فرد وکیل پایه یک دادگستری قزوین مدیریت می شود و سخنرانان آن دکتر علی کمالی وکیل پایه یک دادگستری و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی،سرکار خانم دکتر فرانک فیض اللهی وکیل پایه یک دادگستری و عضو شورای اسلامی شهر آبیک خواهند بود .

رضایی افزود: کارگاه چهارم این همایش بررسی روانشناختی خشونت جنسی علیه زنان در خانواده و جامعه می باشد و سخنرانان آن مهدیه السادات قافله باشی کارشناس ارشد روانشناسی و عضو شورای اسلامی شهر قزوین، دکتر علیزاده عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی هستند, البته مسئولیت برگزاری این کارگاه را سوری کبیری وکیل پایه یک دادگستری و فعال اجتماعی برعهده دارند.

درپایان ازسوی کانون وکلای دادکستری قزوین با اهدای لوح سپاس از میهمانان ویژه مراسم و دست اندر کاران همایش تجلیل به عمل آمد.

 

روابط عمومی کانون وکلای دادگستری قزوین

 


Gallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slide