گزارش نشست رئیس کانون با معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، فولیان، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در لزوم شناسایی و پیش بینی جرایم اولویت دار و بستر‌های وقوع آن‌هانشست کارگروه پیشگیری از وقوع جرایم و دعاوی که در فضای باز برگزار شد، پیشگیری از جرایم را حوزه‌ای فراسازمانی و فرا قوه‌ای دانست و گفت: فعالیت و حرکت در این بخش نیازمند مشارکت و همراهی همه دستگاه‌هاست.

وی افزود: در این خصوص ماموریت‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داریم و باید دو اولویت شناسایی و پیش بینی جرایم اولویت دار و بستر‌های وقوع آن‌ها را در دستور کار قرار دهیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین خاطرنشان کرد: پیشگیری از وقوع جرم، موضوعی فراقوه و فراسازمانی است و به عزم جدی تمامی دستگاه‌های مرتبط از اجرایی، قضایی و انتظامی نیاز دارد.

فولیان با بیان اینکه در حال حاضر دستگاه قضایی در دوران تحول به سر می‌برد، تصریح کرد: سند تحول قضایی یا عدالت و خدمت به مردم که با تکیه بر اندیشه‌های نخبگانی درون سازمانی نوشته شده، قصد دارد دستگاه قضا را با هدف افزایش رضایت مردم به نقطه مطلوب برساند.

وی افزود: در این سند هفت مأموریت و چالش‌های اجرای آن‌ها قید شده که تحقق این مأموریت‌ها به همت فراقوه‌ای نیاز دارد.

فولیان گفت: بیش از ۲ هزار عنوان مجرمانه در قانون تعیین شده است که با توجه به ماموریت‌های پیشگیری از وقوع جرم، دستگاه قضا به تنهایی توان پیشگیری از وقوع این میزان جرم را ندارد و باید اولویت‌های کمی و کیفی در این زمینه تعیین شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین تأکید کرد: جرایمی که بالاترین درصد وقوع جرایم را دارند مانند سرقت، اعتیاد، مواد مخدر، نزاع، درگیری و طلاق، جزو اولویت‌های پنجگانه در استان هستند و باید در کنار آن‌ها به جرایم اولویت دار کیفی مثل زمین خواری، تصرفات اراضی و چک‌های برگشتی بپردازیم.

فولیان اظهار داشت: باید دستگاه‌های اجرایی، راهکار‌های پیشگیرانه از وقوع جرایم و دعاوی اولویت دار استان را با کارشناسی و به شکل دقیق ارایه کنند تا بتوانیم از بالا رفتن آمار جرایم و تشکیل دعاوی در دستگاه قضا جلوگیری کنیم.

وکیل رایگان راهی برای کوتاه شدن مسیر پرونده‌های قضایی

رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین گفت: ما در صورت نداشتن توانایی مالی افراد، به آن‌ها وکیل معاضدتی می‌دهیم.

حسینی در شورای پیشگیری از وقوع جرم و بررسی سند تحول قضایی خاطرنشان کرد: وکلای معاضدتی، روزانه در تمامی دادگستری‌های شهرستان‌ها و زندان ها، مشاوره حقوقی رایگان ارائه می‌دهند.

وی افزود: اگر زیر ساخت‌ها آماده شود به صورت برخط با شماره‌های ۴ رقمی به مردم مشاوره خواهیم داد.

رئیس کانون وکلای استان قزوین تصریح کرد: افرادی که به لحاظ قانونی وکیل ندارند وکیل تسخیری در اختیارشان قرار خواهیم داد.

حسینی با تأکید بر اهمیت پیشگیری از وقوع جرم اذعان کرد: اگر نتوانیم در پرونده‌های حقوقی خوب عمل کنیم وارد جرائم کیفری می‌شویم.

به گفته حسینی، بر اساس داده‌های آماری ما در اداره معاضدت، عمده پرونده‌های ارجاعی، مواد مخدر است.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین ادامه داد: قربانیان خشونت به ویژه در خانواده‌ها خانم‌ها و فرزندان هستند و لازم است در این زمینه آگاهی‌ها بیشتر شود.