دیدار وکیل بانوان با سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی

سیده حمیده زرآبادی در دیدار با بانوان وکیل ؛

برای اصلاح قوانین ضد زن تلاش می کنیم

به گزارش خبرنگار کانون وکلا ظهر جمعی از بانوان وکیل استان قزوین با سیده حمیده زرآبادی نماینده منتخب مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کردند.

شفیعی؛

عدم استقلال وکلا به ضرر مردم است

در ابتدای این دیدار مریم شفیعی ضمن تبریک سال نو و تبریک انتخاب حمیده زرآبادی به عنوان نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به اینکه نمایندگان مشاورین مختلفی در زمینه سیاسی، اقتصادی و … دارند  و از همین رو مطمئنا شما نیاز به وجود مشاور حقوقدان خواهید داشت، بانوان کانون وکلا اعلام آمادگی می کنند که این همکاری را با شما داشته باشند.

شفیعی با بیان این که لایحه جامعه وکالت مغایر با استقلال و اهداف بنیادین حرفه وکالت است افزود:  این لایحه دارای مشکلات بسیاری است که از جمله آن می توان تشکیل هیأت نظارت که نظارت کامل بر رفتار وکلا دارد و به راحتی می تواند پروانه وکلا را باطل کند را نام برد.

وی تصریح کرد: به همین دلیل کانون وکلای مرکز و اتحادیه سراسری کانونها که اسکودا نامیده می شود. هر یک یک نماینده به مرکز پژوهش های مجلس معرفی کردند که در حال حاضر نماینده وکلا آقایان جلیل مالکی و ابراهیم ثابت هستند که با مرکز پژوهش های مجلس در حال رایزنی برای تهیه لایحه ای هستند  که بتواند هم باعث رعایت حقوق مردم شود و هم بحث نظارت قوه قضاییه تأمین شود.

وکیل شفیعی خاطر نشان کرد: قوه قضاییه همواره بر اعمال وکلا نظارت داشته است و آراء و تصمیمات هیأت مدیره کانون ها قابل اعتراض در دادگاه عالی انتظامی قضات است لذا نمی توان عنوان کرد که هم اکنون هم وکلا استقلال صد در صدی دارند لکن وکلا و هیأت مدیره کانون وکلای قزوین و همینطور کلیه وکلای کانون ها از شما و دیگر نمایندگان منتخب این مطالبه را دارند که در زمان بررسی و تصویب لایحه جامع وکالت در خصوص مواردی که با استقلال وکلا  منافات دارد از این حرفه دفاع کرده و حامی وکلا باشند زیرا  اگر وکیلی امنیت شغلی نداشته باشد، نمی تواند از حق مردم دفاع کند و مردم متضرر می شوند.

برخی قوانین به ظاهر در حمایت از زنان هستند

لادن عباسی، وکیل دادگستری و عضو کمیسیون بانوان کانون وکلا، ضمن ابراز خشنودی از قرار گرفتن یک بانو در جایگاه نمایندگی مجلس شورای اسلامی مردم قزوین گفت: انتظار ما بانوان از شما این است که شما به عنوان نماینده بانوان دو برابر یک مرد کار کنید چنانکه تا کنون این توان و تلاش را در شما دیده ایم.

عباسی افزود: متاسفانه ما به عنوان جنس زن برای اثبات خود شاید لازم باشد تلاش مضاعفی داشته باشیم. سال گذشته مصوبه ای تصویب شد که باید به نرخ مهریه هزینه دادرسی پرداخت کندکه بعضا زنان هزینه بالایی را متحمل می شوندو این با قوانین آیین دادرسی مدنی مغایرت دارد. شاید بتوان از کمیسیون اصل 90 این موارد را پیگیری کرد. چون حق طلاق با آقایان است مطالبه مهریه اهرمی بود برای افرادی که زندگی های نامناسبی داشتند که بتوانند جدا شوند. میزان کمی از این مهریه ها وصول می شد و تنها اهرم فشاری برای جدایی بود. مطالبه ما این است که شما با ورود به مجلس به این موارد رسیدگی کنید و قوانینی تصویب کنید که به نفع جامعه زنان باشد و اگر قوانینی مغفول مانده استب روی کار بیاید و دولت آن را اجرا کند.

این عضو کمیسیون بانوان کانون وکلا تصریح کرد: در مواردی قوانینی تصویب می شود که به ظاهر به نفع زنان است ولی در باطن به ضرر زنان است. از جمله افزایش مرخصی زایمان. شاید در ظاهر در حمایت از زنان باشد اما صنعت نیرویی نمی خواهد که کار نکند. و نهایتا موجب افزایش بیکاری خانم ها می شود  و این به ضرر زنان تمام می شود لذا از شما خواهشمندیم در تصویب قوانین به این موارد توجه داشته باشید.

رضایی؛

حقوق تمام زنان ایران محقق شود

فریبا رضایی، دادیار دادسرای انتظامی کانون وکلای قزوین نیز  در این دیدار گفت: انتخاب شما به حق، شایسته ترین بوده است و مطمئن هستیم که این رای دادن نتایج خوبی خواهد داد. ما می خواهیم که حقوق زنان ایران اعم از شمال شهر و جنوب شهری، فقیر و غنی، شهری و روستایی همگی محقق شود و شما از این قشر آسیب دیده و آسیب پذیر جامعه حمایت کنید و ما هم به عنوان نمایندگان بانوان وکیل از هیچ مساعدتی برای نیل به اهداف شما کوتاهی نخواهیم کرد.

رضایی افزود: هرچند سهمیه سی درصدی بانوان در این دوره محقق نشد ولی حضور شما و سایر زنان آنقدر پر انرژی و مفید و اثرگذار خواهد بود که اطمینان دارم در پایان این دوره بانوان مجلس کارنامه خوبی را خواهند داشت.متاسفانه  در دوره های گذشته زنانی را در مجلس داشتیم که حضورشان نه تنها مفید نبود بلکه مخرب هم بود لذا از شما انتظار داریم با اصلاح آن رفتارها به جامعه بانوان کمک کنید.

دادیار دادسرای انتظامی کانون وکلا تصریح کرد: یکی ازمهمترین خواسته های زنان که منطبق بر خواسته مردان کشور هم هست بهبود وضعیت معیشت مردم است. در سالهای اخیر مشکلات معیشت گریبانگیر آحاد مردم بوده و ارتباطی به جنسیت ندارد بنابراین از شما می خواهیم با ایجاد زیرساخت های مناسب در راه بهبود معیشت قدم بردارید.

رضایی در پایان صحبت هایش خاطر نشان کرد: ایجاد اشتغال و فراهم کردن رفاه نسبی برای مردم، تلاش برای ریشه کردن فساد مالی و اداری که ازدولت قبل شروع شده، تلاش برای تغییر قوانین مصوب ناقض حقوق زنان، از بین بردن تبعیض های جنسیتی در عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ایجاد فرصت های برابر شغلی از دیگر خواسته های جامعه زنان از شماست.

کیال ؛

قوانین فراموش شده احیا شود

مهسا کیال عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلا نیز در این دیدار با بیان این که ما اینجا نیستیم که بگوییم می خواهیم هم اکنون دغدغه های زنانه مان محقق شود بلکه می خواهیم بگوییم مواردی که در قانون وجود دارد و به آن توجه نشده است احیا شود.

وی افزود : توجه به قوانین حقوق بشری از جمله خواسته هایی است که بنده به عنوان اولین فارغ التحصیل این رشته و به نمایندگی از وکلا از شما می خواهم در راستای اجرای آن قدم های محکمی بردارید و در این راه وکلا را همراه و یاور خود ببینید.

از ظرفیت بالای وکلا در تصویب قوانین استفاده خواهم کرد

 هم چنین در این دیدار سیده حمیده زرآبادی، نماینده منتخب حوزه انتخابیه قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: درصدد برگزاری جلسات تخصصی با موضوعات مشخص هستم و از همین رو افرادی به عنوان نماینده صنف خودشان در اتاق های فکری که تشکیل می شود، حضور خواهند  داشت که وکلا نیز جزو این دسته هستند.

وی افزود : به عنوان نماینده منتخب مردم برای دغدغه هایی که از طرف جامعه وکلا و جامعه بانوان مطرح کردید از شما ممنونم و به شما این نوید را می دهم که با تمام توان برای حل آن ها قدم خواهم برداشت.


Gallery slideGallery slideGallery slideGallery slide