گزارش نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار

امروز چهارشنبه بیستم مردادماه ۱۴۰۰ نشست بین ریاست و نایب رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین و خبرنگاران و ارباب رسانه و جراید استان برگزار گردید.
در این دیدار که صبح امروز در ساختمان کانون وکلا، با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار گردید سید محمد حسینی ضمن تسلیت و تعزیت ایام شهادت سرور و سالار شهیدان، با تکریم یاد و خاطره شهید محمود صارمی که وجه تسمیه این نامگذاری بوده است، این روز را به خبرنگاران تبریک گفتند.
ایشان به تبیین شباهت شغل خبرنگاری و وکالت پرداخت و یادآور شدند که همانگونه که وکلا روشنگری در امور حقوقی و مرتبط با جان، مال و حیثیت افراد را برعهده دارند، خبرنگاران روشنگران عرصه زندگی بشری هستند و با آگاهی سازی در تنوع افکار عمومی نقش ارزنده دارند.
سید محمد حسینی در ادامه اظهار داشتند که همانگونه که حضور وکیل در یک پرونده مانع از برخی انحرافات احتمالی در فرایند دادرسی خواهد شد، حضور خبرنگاران و رسالت ایشان در سطح جامعه علاوه بر روشنگری، سبب جلوگیری از برخی مفاسد و بازدارندگی خواهد شد.
رئیس کانون ضمن ارائه آماری از خدمات رایگان و افتخاری وکلا در جامعه اظهار داشتند که سالیانه حدود ۱۵۰۰ پرونده اعم از کیفری و حقوقی در قالب معاضدت و تسخیری صورت می‌گیرد و این مجموعه مشاورات حقوقی رایگان را برای نهادهایی منجمله دادگستری ، اداره زندان، بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) دارد.
ایشان با اشاره به طرح اخیر ارائه شده از سوی کمیسیون جهش مجلس شورای اسلامی که ورود کاراموزان را به عرصه وکالت را به احراز نمره حداقلی در آزمون تقلیل و تنزل می‌دهد، تصویب آن را یک فاجعه قانونگذاری در کشور قلمداد و اظهار داشتند که در این خصوص مکاتباتی با نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است و خوشبختانه مجمع نمایندگان استان رویکرد مثبتی به این امر و تلاش در جهت جلوگیری از تصویب آن در مجلس شورای اسلامی دارند، ایشان در این خصوص اظهار داشتند که جهت آزمون دکتری تخصصی و قضاوت، احراز نمره 14، در سطح کارشناسی ارشد ۱۲ و در مقطع پایین تر احراز نمره 10 لازمه قبولی است ولیکن با این طرح عملاً دارندگان نمره حتی در مواردی 5 هم ممکن است وارد عرصه وکالت گردیده و پیوند جان، آبرو و مال مردم با این امر سپردن سرنوشت اشخاص به این قبیل وکلا، مخاطرات جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.
رئیس کانون وکلای استان در پایان از مکاتبه این کانون با معاونت محترم استاندار، مدیریت محترم بحران استانداری و مراجع ذیصلاح پیرامون واکسیناسیون وکلای استان، خبر داد که بحمدالله مورد موافقت قرار گرفته شد و با شناسایی وکلای دارای بیماری زمینه ای از هفته آینده واکسیناسیون ایشان آغاز خواهد شد.
در این جلسه که خبرنگاران نیز دغدغه های خود را مطرح نمودند در پی پیشنهاد یکی از خبرنگاران مبنی بر حمایت کانون وکلا از ایشان در خصوص پرونده‌های متشکله علیه خبرنگاران، رئیس کانون وکلا آمادگی این کانون را بر استفاده از مجرب ترین وکلا جهت حمایت از خبرنگاران ضرورت و قول مساعد دادند.
در پایان به پاس تلاش ها و مساعی ارزشمند خبرنگاران از زحمات این عزیزان توسط رئیس کانون وکلای دادگستری استان تجلیل به عمل آمد.


بازتاب اخبار منتشر شده در خبرگزاری ها از این نشست:


گزارش تصویری نشست: