دیدار جمعی از وکیل بانوان با مدیر کل امور بانوان استانداری

 در دیدار جمعی از بانوان وکیل با مدیر کل بانوان استانداری مطرح شد؛

تحکیم بنیان خانواده و رفع مشکلات بانوان نیازمند بسترسازی فرهنگی است

به گزارش خبرنگار کانون وکلا جمعی از بانوان وکیل کانون وکلای دادگستری قزوین با مریم بیدخام مدیر کل بانوان استانداری قزوین دیدار و گفتگو کردند.

رضایی ؛

کانون وکلا و دفتر امور بانوان و خانواده استانداری همراه می شوند

در این دیدار فریبا رضایی،دادیار دادسرای انتظامی کانون وکلا با اشاره به ضعف زیرساخت ها و نبود فعالیت های انسجام یافته، مستمر و تاثیرگذار در حوزه زنان،امضای تفاهم نامه بین کانون وکلا و دفتر امور بانوان و خانواده استانداری در راستای نیل به اهداف مشترک در حوزه زنان را، مطالبه کمیته بانوان کانون وکلا عنوان کرد.

رضایی اهداف این تفاهم نامه را تشکیل جلسات مستمر به صورت ماهیانه یا دوماه یک بار در محل کانون یا استانداری، تشکیل کارگروه برای شناخت و تشخیص نابرابری ها در زمینه های مختلف حقوقی و اجتماعی، شناسایی حقوق و اقدامات ناقض برابری، شناسایی نابرابری های زنان شهری و روستایی، شناسایی و استفاده از زنان نخبه، تقدیر از زنان نخبه استان به منظور ایجاد امیدواری برای فرد و ایجاد انگیزه برای سایر زنان در استان، تشکیل اجلاس مشترک استانداریوکانونوکلاسراسر کشور و استفاده از ظرفیت زنان توانمند کانون وکلا برای ایجاد زیرساخت های فرهنگی بیان کرد.

وی افزود: تلاش حقوقی برای آزادی زنان زندانی مخصوصا افرادی که برای چک و دعاوی مالی در زندان هستند، تلاش برای افزایش اشتغال زنان هماهنگ با متخصصین تربیت یافته، تلاش برای افزایش مشارکت مدیریتی زنان، تلاش برای حمایت حقوقی زنان در قانون خانواده،پیدا کردن راهکارهای حقوقی برای رفع خشونت های خانگی و اجتماعی از دیگر اهداف این تفاهم نامه می تواند باشد.

رضایی تصریح کرد: برگزاری همایش های رایگان برای والدین، با همکاری کانون وکلا و آموزش و پرورش با موضوعاتی چون حقوق و تکالیف زوجین نسبت به یکدیگر،حقوق و تکالیف زوجین نسبت به فرزندان و حقوق شهروندی،از جمله مواردی است که می تواند بسترهای فرهنگی مناسبی را برای تحکیم بنیان خانواده و رفع مشکلات ایجاد کند.

این وکیل بانو اظهار داشت: مهمترین وظیفه ما و شما ایجاد زیرساخت ها و بستر سازی فرهنگی برای رفع مشکلاتی است که برای اقشار آسیب پذیر ایجاد شده است. یکی از این مواردتصویب قانون کودکان بدسرپرست است که باید به عنوان مطالبه ای جدی باشد که شرایط ویژه ای را برای این قشر آسیب پذیر ایجاد می کند.

مریم بیدخانم

زنان از افراط و تفریط آسیب دیده اند

مریم بیدخام، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین، در دیدار با کمیته زنان کانون وکلا گفت: جامعه مامخصوصا درحوزه بانوان همیشه از دو حیث افراط وتفریط آسیب دیده است. در ابتدای انقلاب می گفتند خانم ها در انقلاب همراهی کردند، پیروز شدیم و رسالتشان را انجام دادند. بهتر است به خانه بروند و کار را به مردان بسپارند که درواقع سیاست مردانه است. امام وارد عمل شدند و خیلی جدی برخورد کردند و گفتند که زنان باید در تمامی مقدرات و امورات سیاسی و اجتماعی حضور پررنگ داشته باشند. در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی درخیلی ازمسایل دفاع جانانه امام را از بانوان داشتیم که این نشانه اهمیت حضور بانوان در جامعه است.

بیدخام افزود: برخی اعتقاد داشتنددر خصوص حضور بانوان در دانشگاه، باید بین خانم ها و آقایان در کلاس های دانشگاه تفکیک جنسیتی صورت بگیرد؛ اما امام برخورد کردند و خاطرم هست که حاج احمد آقا مطلبی را ازامام نقل کردند که فرمودند « برو اگر دیواری هم ساختند برو و آن دیوار را خراب کنید که این پا نگیرد».

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری ادامه داد : همیشه شاهد این افراط و تفریط ها نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر هم بوده ایم و این دیدگاه های غلط و مسموم در حوزه زنان وجود داشته است. من همیشه اعتقادم این بوده است که با حفظ شعار اسلامی و در چهارچوب قانون در حوزه بانوان می توان فعالیت داشت و خوش درخشید و آسیب های بانوان را رصد کرد.

وی تصریح کرد: نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می دهند. آمار شرکت کنندگان و پذیرفته شدگان خانم آمار قابل قبولی است و می بینیم که رتبه های قابل قبولی را هر ساله به خود اختصاص می دهند. نمی توان خانمی که تحصیلات تکمیلی دارد را به خانه بازگرداند و به او بگوییم دیگر کار نکند و فقط به نگهداری فرزند بپردازد. این افراد سرمایه های کشور به حساب می آیند.به خصوص که مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری کردند. نمی توانیم از توانمندی خانم های که می توانند به بهبود و بهینه سازی شرایط اجتماعی و اقتصادی کشورمان کمک کنند،چشم پوشی کنیم.

بیدخام ادامه داد: مضاف به اینکه خانم ها وقتی پستی را قبول می کنند و مسوولیتی به آن ها سپرده می شود به بهترین شکل عمل می کنند. خانم ها دقیق، منضبط و جزئی نگر هستند و درضمن اینکه می توانند در خانه خود فعالیت های مادرانه و همسرانه خود را به نحو احسنت ایفا کنند، در کنار آن، فعالیت های محوله اداری خود را نیز انجام می دهند و مردان هم به این اعتراف می کنند.

مدیرکلاموربانوانوخانواده استانداری خاطرنشان کرد: جامعه ما از نظر اقتصادی به سمت و سویی رفته است که حقوق یکنفر در خانوادهکفاف دخل و خرج زندگی را نمی دهد و نیاز است که خانم در بیرون از خانواده کار کند و ان شاءالله در سال جاری که سال اقدام و عمل است خانم ها هم اقدامات مؤثری درخصوص تحکیم بنیاد خانواده که وظیفه اصلی زنان هست داشته باشند و هم در جامعه خوش بدرخشند.


Gallery slideGallery slide